Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

1.4.2016

Chat-palvelu lisää asiakasymmärrystä – ja myyntiä!

Chat on asiakkaalle tärkeä kosketuspiste Verkkopalvelun ylläpitäjän tulisi muistaa, että chat-palvelu on asiakkaalle yksi tärkeimmistä kosketuspisteistä yritykseen sillä hetkellä. Chat-palvelu ilman tavoitteita on pahimmillaan kuin verkkokauppa ilman osta-painiketta. Olet saattanut törmätä asiakaspalvelijaan, joka ei oikeastaan voikaan auttaa sinua matkan, koon tai vaikkapa oikean kameralinssin valinnassa. Sen sijaan palvelija ”luovuttaa” pikaisesti ja toivottaa onnea metsästykseen. Chat-asiakaspalvelijasta […]

Analytiikka

4.3.2016

Jos et arvosta henkilöstöä, et arvosta asiakkaitasi

Sen sijaan tunnen vapauden ja vastuun, jossa jokainen asiakas ja ihminen otetaan tosissaan. Tulos on mukana Great Place to Work -kisassa, ja työntekijät käyttävät 20 % eli yhden työpäivän viikosta uuden oppimiseen. Joku jopa nukkui toimiston sohvalla mikrounet eli suomeksi päikkärit. Mistä on kyse? Ihmisten puhe on arvostavaa ei ankeuttavaa, tekemisen meininki voittaa pönötyksen ja työajan […]

Tulos työpaikkana

1.3.2016

Impulssiostoksilla Facebookissa

Millaisia mahdollisuuksia Facebook-mainonta tarjoaa ja mitkä ovat kanavan erikoisuudet, joita hyödyntämällä kilpailijoihin on mahdollista saada etumatkaa? Löydän tällaisia ominaisuuksia sekä kohdennettavuuden että itse mainosmuotojen puolelta. Kohdentaminen vahvuutena Facebook on sosiaalisen median jättiläinen, jonka kautta voi tavoittaa niin naimisiin menneen ystävät kuin Lappajärvellä asuvat 25-34 -vuotiaat naiset, jotka ovat kiinnostuneita ulkoilusta. Kohdentaminen menee kuitenkin tätä pitemmälle ja […]

Sosiaalinen media

Toni Voutilainen 24.2.2016

Testasimme: Näin voisit maksaa mainonnastasi 78 % vähemmän

Alkuun lyhyt selostus siitä, mistä puhutaan. Googlen arvostus mainontaasi kohtaan näkyy mainostilissä oletuksena piilossa olevasta muuttujasta, jonka arvo vaihtelee välillä 1 – 10, nimeltään Quality Score, tai kotimaisittain laatupiste. Laatupisteet ovat vuosien saatossa saaneet lähes mystisen maineen ja niiden merkityksellisyyttä epäilee moni. Googlen mukaan se on kuitenkin yksi mainonnan hintaan vaikuttava tekijä, eli hyvinkin tärkeä mittari. Olemme pakkomielteisiä markkinoinnin […]

Hakukonenäkyvyys

4.2.2016

Kuvien hakukoneoptimointi: näin käyttäjä löytää kuviesi luokse parhaiten

Sovella avainsanatutkimusta myös kuvalliseen materiaaliin Ensimmäinen askel on valita oikeat avainsanat. Koska Google ei osaa tulkita kuvia ihmisten tavoin, on tärkeää, että selität kuvan sisällön Googlelle mahdollisimman yksityiskohtaisesti hakukoneoptimoinnin avulla. Sovella samoja avainsanatutkimuksen ja optimoinnin periaatteita kuviin kuin tekstisisältöön. Hakukoneoptimoinnin tulokset palkitsevat hitaammin kuin esimerkiksi Google AdWords -mainonnan toimenpiteet. Optimointi on hiljaista markkinointia, joka tuo käyttäjiä sivustollesi […]

Hakukonenäkyvyys

2.2.2016

Sosiaalisen median trendit, osa 2

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa digimarkkinoinnin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksen toisena päivänä kävimme läpi sisältömarkkinoinnin suunnittelua, sisältöstrategian rakentamista sekä sosiaalisen median mittaamista. Sisältöstrategia Kun lähdetään suunnittelemaan sisältöä sosiaaliseen mediaan, on ihan aluksi luotava yksityiskohtainen ja selkeä sisältöstrategia. Strategiassa valitaan ensin tavoite; mitä sisältömarkkinoinnilla pyritään saamaan liiketoiminnassa aikaan. Sitten valitaan ne kanavat, joissa halutaan viestiä […]

Sosiaalinen media

29.1.2016

Laadukas viestintä lisää myyntiä

Professori Vilma Luoma-Aho jakoi yhteisömanagerien CMAD 2016 -tapahtumassa tutkimustietoa siitä, voiko tietoa jakamalla muuttaa ihmisten toimintaa. Ihmiset sanovat tekevänsä päätöksiä rationaalisesti ja tietoon pohjautuen. Todellisuudessa näin ei ole. Pelkkä tieto ei vielä saa yksilöä muuttamaan toimintaansa. Tärkeässä roolissa ovat tunteet, sillä nimenomaan tunne ohjaa toimintaa.* Tee tunteita herättävää sisältöä Verkossa sisältöjen tavoitteena on ohjata lukijaa […]

Inbound

22.12.2015

Markkinointijuridiikka digikanavissa

Miten siis toimia verkossa hyvän tavan ja lakien mukaisesti? Mitä tulee ottaa huomioon sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelussa? B2C:n ja B2B:n markkinoinnin erilaiset säännöt Lähtökohtaisesti markkinointia kohdistetaan kahdelle eri kohderyhmälle: kuluttajille (B2C) ja yrityksille (B2B). Näillä kahdella ryhmällä on eri pelisäännöt. Kuluttajamarkkinointia säännellään kuluttajansuojalaissa (KSL 2 luku) ja yritysmainontaa koskemaan on säädetty laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa (SopMenl). […]

Digitaalinen markkinointi

17.12.2015

Sosiaalisen median trendit, osa 1

Osallistuin TalentGaten koulutukseen, jossa Okimo Clinicin asiantuntija Tommi Partanen luennoi sosiaalisen median trendeistä ja uusista tuulista. Koulutuksessa opimme, miten hyödyntää sosiaalista mediaa osana tehokasta ja toimivaa markkinoinnin sisältöstrategiaa. Kokosimme kahden artikkelin sarjan, jonka ensimmäisessä osiossa käymme läpi mm. sosiaalisen median käyttöä Suomessa, sen roolia vuorovaikutussuhteen luojana sekä markkinointikanavana. Suomalaiset sosiaalisessa mediassa Sosiaalisen median käyttö Suomessa on kasvanut huimaa vauhtia […]

Sosiaalinen media

8.12.2015

Näin teet 22 prosenttia paremman avainsanatutkimuksen

Tällä hetkellä Keyword Tool vaikuttaa olevan paras työkalu, mutta varmuuden vuoksi otimme testiin neljä eri työkalua. Teimme testistä myös englanninkielisen version, sillä ajattelimme, että aihe voisi kiinnostaa myös suomalaisen hakukoneoptimointikentän ulkopuolella. Miten Googlen automaattinen täydennys toimii? Googlen ehdotuksia, eli niitä hakulausekkeita, joita tulee näkyviin hakukenttään kun alat kirjoittamaan hakua, kutsutaan automaattiseksi täydennykseksi (Google autocomplete). Googlen […]

Hakukonenäkyvyys