Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

24.8.2016

Parempi käyttökokemus analytiikan avulla

Miksi web-analytiikka ja käyttökokemus ovat hyvä pari? Käyttökokemukseen liittyvien ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen tarvitaan tietoa useista lähteistä. Kolme tavallisinta ovat käyttäjätestaus, kyselyt ja kävijäseurannan data. Google Analytics auttaa siis tunnistamaan ongelman, ja käyttäjätutkimus selittää, mistä on kysymys. Esimerkiksi jos sivulla X käyneiden käyttäjien konversioprosentti on huomattavasti alhaisempi verrattuna käyttäjiin, jotka etenivät kohti ostotapahtumaa muiden sivujen […]

Analytiikka

21.8.2016

Kannattaako natiivimainonta hakukoneoptimoinnin näkökulmasta?

Linkinrakennus on monen innokkaan hakukoneoptimoijan mielestä se hauskan työn tympivin puoli. Google yrittää hillitä villiintyneitä linkitystaktiikoita, ja ostetut linkit ovat olleet jo kauan Googlen suositusten vastaisia. Voiko natiivimainonta ratkaista molemmat pulmat? Mitä on natiivimainonta? Natiivimainonta (native advertising) tarkoittaa mainoksia, jotka ovat mahdollisimman samankaltaista sisältöä kuin muu sisältö mainospaikalla. Mainospaikka on usein sanoma- tai aikakauslehden verkkopalvelu, […]

Hakukonenäkyvyys

18.8.2016

Salamannopeasti latautuvat mobiilisivut – Tiedätkö AMP:n?

AMP-sivut (Accelerated Mobile Pages) ovat käytännössä sivuja, jotka latautuvat erittäin nopeasti mobiilissa. AMP-sivujen käytettävyydessä mennään mobiili edellä eli sivujen käyttö on erittäin helppoa ja ne ovat visuaalisesti yksinkertaiset. Tätä on aiemmin hyödynnetty lähinnä uutissivustoilla, jotka ovat tarjonneet nopeasti ja käyttäjäystävällisesti uutisia mobiilissa. AMP-sivujen toteutus laajenee koko ajan: mobiilihaut ovat menneet desktop-hakujen edelle, ja sivustojen nopea latautuminen on […]

Hakukonenäkyvyys

15.6.2016

Mobiilikokemus haltuun – huomioi aie ja konteksti

Haku on aina ilmaus aikeesta Usein kartoitettaessa hakusanoja hakusanamainontaa tai hakukoneoptimointia varten asiaa mietitään ”millä sanoilla haluamme näkyä?” -lähtökohdasta. Minusta asiaa tulisi ajatella päinvastoin ja kysyä, ”minkälaisia asiakkaidemme ongelmia voimme ratkaista?”. Painopiste tulisi siirtää siitä mitä me haluamme siihen, miten käyttäjää voidaan palvella paremmin. Vaikka tämä voi vaikuttaa semantiikalta, parhaassa tapauksessa se on askel kohti […]

Verkkopalvelun kehittäminen

1.6.2016

Näin kehität verkkosivustoa kävijädatan avulla

Jatkuva haaste verkkosivun kehittämisessä on resurssien puute – ei tiedetä, mitä oikeasti pitäisi verkkosivussa kehittää. Kehittämisen lähtökohtana täytyy olla kävijöiden eli asiakkaiden palvelu. Silti moni organisaatio kehittää sivustoaan sisäisistä lähtökohdistaan; kehitystä ohjaa vaatimus tasapuolisesta näkyvyydestä organisaation kaikille yksiköille ja ajankohtaisille uutisille. Resurssit käytetään etusivun tuunaukseen ja siihen, että verkkosivuston toiminnallisuudet saadaan juttelemaan omien back-end -järjestelmien […]

Analytiikka

25.5.2016

Mobiilisovellusten mainonnan viidakossa

Tämän artikkelin tarkoituksena on antaa yleisnäkymä app-mainontaan, jotta onnistut saamaan lisää käyttäjiä sovelluksellesi. Millaisia ratkaisuja mainostajalle on tarjolla? Lähdetään valitsemaan sopivinta ensimmäistä kanavaa sen perusteella, onko sovelluksesi Androidin vai iOS:n päälle rakennettu. Jos vastauksesi on Android, suosittelen ihan ensimmäisenä ottamaan käyttöön Googlen ratkaisuvalikoiman. Tähän on kaksi syytä: varsin kustannustehokkaasti toimiva mainosinventaari sekä automaattisesti (lue: ilman […]

Maksettu media

16.5.2016

Google valitsi Tuloksen Euroopan parhaimpiin digitoimistoihin

Google järjesti EMEA-alueen (Eurooppa, Lähi-Itä, Afrikka) digitoimistoilleen digimainonnan kilpailun, joka kesti syyskauden 2015. Kisaan osallistui yli 4 000 toimistoa yhteensä 30 eri maasta. Näistä Google palkitsi 150 parasta toimistoa palkintogaalassa Berliinissä 12.5.2016. Suomesta palkinnon sai  Tulos Helsinki Oy. Toisena palkinnon sai KMG Turku. Palkinto tarkoittaa, että Tulos on rankattu parhaaseen 3 prosenttiin EMEA-alueen digitoimistoista. Perusteena on […]

Uutiset

12.5.2016

Organisaatio-unelmia toisten tontilla

Otetaanpa kuvitteellinen firma Super-Fax Oy, jonka innokas työntekijä Leena on juuri palannut työpisteelleen viikkopalaverista. Kokouksesta jäänyttä voileipää mutustellessaan hän saa organisatorisen päiväunen. (Voit halutessasi kuvitella Leenan pään yläpuolelle ajatuskuplan sekä siirtymää kuvaavan harpun heläyksen.) Super-Fax Oy:n myynti lähtisi nousuun, jos ylemmässä kerroksessa istuva Pertti älyäisi vihdoinkin laittaa viimeksi kolme vuotta sitten päivitetyn verkkosivuston ja sen […]

Liiketoiminnan johtaminen

3.5.2016

Dynaaminen budjetointi auttaa menestymään hakukonemainonnassa!

Elämme keskellä kiihtyvää muutosta, jossa asiat kehittyvät nopeammin kuin olemme koskaan voineet kuvitella. Mutta monessa yrityksessä kasvumahdollisuuksien hyödyntäminen on vaikeaa, koska yrityksen organisaation rakenne on sopimaton ja päätöksentekoprosessit ovat liian jäykkiä vastaamaan toimintaympäristön muutosvauhtiin.  Esimerkiksi vanhantapaisen budjetoinnin vuoksi tilanteen vaatimia uudistuksia on vaikea toteuttaa ja saada varoja nopeasti parhaiten tuottaviin asioihin. Tämä estää muun muassa […]

Hakukonenäkyvyys

1.4.2016

Googlen ulkoasu muuttuu taas – testaa uusi mainosmuoto!

Tulos Helsinki on jo useita vuosia ollut Google Partner -yritys. Tämä tarkoittaa, että saamme ensimmäisenä Suomessa kokeilla asiakkaillemme uusia mainosmuotoja. Viime vuonna tällainen uutuus oli Google Sponsored Promotions eli Gmail-sähköposteissa näkyvät GSP-mainokset. Nyt kokeiluun saadaan uutuus Google Shopping Teaser, eli hakutulossivulla näkyvät GST-mainokset. Kuva- ja tekstimainoksia aloitussivulle GST-mainosten ajatuksena on näyttää käyttäjälle hänen aikaisempaan selaus- […]

Hakukonenäkyvyys