Antti Siitonen 12.2.2024

Digital Marketing Act ja Consent Mode V2

Consent Mode on epäilemättä digimarkkinointialan kuumin puheenaihe alkuvuodesta 2024 ja varmasti aivan syystä. Tämä on – toki pienemmässä mittakaavassa – verrattavissa Universal Analyticsin elinkaaren loppumiseen. Silloin, kuten nytkin, moni digimarkkinoija joutuu pohtimaan että mitä tämä oikeastaan tarkoittaa ja miten tähän kuuluisi reagoida. 31.1.2024 järjestetyssä webinaarissa käsittelin jo tätä aihetta ja lupaukseni mukaisesti pöyhin tässä artikkelissa […]

Uusimmat kirjoitukset

Selaa kirjoituksia aiheittain

26.6.2015

Tiedätkö miltä verkkosisältösi näyttää jaettaessa?

Laadukkaiden ja kiinnostavien sisältöjen tuottamiseen satsataan rahaa ja aikaa. Tuloksena onkin usein sekä kiinnostavaa että hyödyllistä sisältöä, tekstiä kuvaa ja videota, jota on ilo jakaa. Julkaistessa unohdetaan kuitenkin harmillisen usein miettiä ja määritellä, miten sisältöjä halutaan jaettavan. Mitä sisältöjen jakamisen hallinta käytännössä tarkoittaa? Esimerkki: Kerrot väkijoukolle tarinan ja kehotat ihmisiä kertomaan tarinaa edelleen. Et kuitenkaan […]

Sosiaalinen media

Toni Voutilainen 8.5.2015

Rikastutatko Googlea vai omaa yritystäsi? Auditointi paljastaa hukkainvestoinnin

Google tulee tänä vuonna tahkoamaan mainospalveluillaan kassaansa yli 60 miljardia. Onhan hakujätti toki miljardinsa ansainnut luomalla yhden historian tehokkaimmista myyntikanavista. Onko kuitenkin mahdollista, että osa tästä hurjasta summasta on täysin hukkaan investoitua rahaa? Todistettavasti on. Vaikka hukkainvestoinnin osuus olisi vain prosentin luokkaa, puhutaan jo kuudesta sadasta miljoonasta. Google-mainonnan jokseenkin petollinen puoli on siinä, että kuka tahansa voi luoda jonkinlaisen […]

Hakukonenäkyvyys

17.4.2015

Yritysjohtaja: tiedätkö, paljonko yrityksesi menettää bisnestä joka päivä?

Kohtaan niin pieniä kuin suuria yrityksiä monilta eri toimialoilta. Kasvutavoitteet ovat monesti aivan turhan vaatimattomia. Haasteena on lisäksi se, ettei yrityksen tavoitteita ole osattu purkaa riittävän konkreettiselle tasolle, mikä aidosti ohjaisi yrityksessä tapahtuvaa toimintaa kasvun suuntaan. Pelkkä kasvuprosentin asettaminen ei riitä. Tavoittele kasvua todellisten laskelmien pohjalta Yritysjohtajan täytyy ymmärtää, miten kasvu voidaan saavuttaa. Mitä se […]

Verkkopalvelun kehittäminen

30.3.2015

Tehot irti YouTubesta

Tiesitkö, että jo 2 miljoonaa suomalaista käyttää YouTubea? (H. Pönkä, 2015) Maailmalla YouTubella on jo yli miljardi käyttäjää. Suomalaisia tubettajia löytyy yhteensä 522 472. (SuomiTube, 28.3.2015) Videoita katsotaan päivittäin miljoonia tunteja. Yksittäisiä näyttökertoja kertyy miljardeja päivässä. YouTuben tuntimääräinen katseluaika kuukausittain on kasvanut 50 % edellisvuoden vertailujaksosta. Lisäksi YouTubeen ladataan nykyisin jopa 300 tuntia videosisältöä minuutissa. (Google) Nämä […]

Sosiaalinen media

24.3.2015

Mikä ihmeen mobiilioptimointi

Teetkö hakukoneoptimointia yli laitojen? Mobiilioptimointia kansankielellä, olkaapa hyvät.Hakukoneoptimoinnilla varmistat, että käyttäjät ja hakukoneet löytävät sivustosi. Mobiilioptimoinnilla kerrot asiakkaillesi ja hakukoneille, että välität myös käyttäjäkokemuksesta.Hakukoneoptimointi alkaa jo terminä olla tuttu digitalisoituvassa markkinointiympäristössä. Ainakin tiedetään, että sitä ”pitäisi tehdä”. Pahimmassa tapauksessa verkossa pyörivät mainokset sekä niiden mediabudjetit menevät hukkaan, jos sivuston alusta ei ole hakukoneystävällinen eikä sisältö […]

Hakukonenäkyvyys

11.3.2015

Konversio-optimointi: löydä analytiikan avulla verkkopalvelun potentiaalisimmat kehityskohteet

Konversio-optimoijan tulee tunnistaa, mitä valtavirta kävijöistä tällä hetkellä tekee verkkosivuilla; mitkä ovat asioinnin kitkakohtia sekä toisaalta mistä löytyy piilevä potentiaali. Tämän ymmärtämiseksi tarvitaan kvantitatiivista dataa. Siihen paras lähde on verkkopalvelun analytiikkadata, esimerkiksi Google Analytics. Syvällisen asiakasymmärryksen saavuttamiseksi tulee myös selvittää kuinka kävijät ajattelevat eli tarvitaan vastaukset myös miksi-kysymyksiin esimerkiksi mitkä ovat syyt ostoskorin hylkäämisen takana. […]

Verkkopalvelun kehittäminen

5.3.2015

Display-mainonnan paluu – banneri elää ja voi hyvin

”Banneri- eli display-mainonta on Internetin syöpä: se leviää lähes kaikkialle ja samalla pilaa kaiken hyvän. Se on käsittämättömän suosittua, vaikka sen tehottomuus on todistettu moneen kertaan.” Näin banneri (tai display-mainonta, kuten haluatte) on ehditty julistaa kuolleeksi kerta toisensa jälkeen. Googlaa hakusanalla ”banner is dead”, niin löydät osumia ainakin vuodesta 1999 alkaen. Yllä referoidut lauseet kynäili äskettäin […]

Maksettu media

5.2.2015

Digimittari kertoo, miten digivalmis organisaatiosi on

Kauppakamarin Digitaalinen Polku -ohjelma vauhdittaa yritysten johtoryhmiä digitalisaatiossa. Sen puitteissa on julkaistu yksinkertainen – mutta paljastava – digimittari. Kun pysähdyt miettimään mittarin kysymyksiä, huomaat, että digitalisaatiossa ei ole kyse vain tekniikasta tai verkkokaupasta. Kyseessä on kyky rakentaa uutta liiketoimintaa. Siihen vaikuttavat: Johtoryhmän valmiudet Tavoitteet ja strategia Yrityskulttuuri Henkilöstö Asiakkaat Käy tekemässä täällä digimittari -testi!

Liiketoiminnan johtaminen

20.1.2015

Konversio-optimointi: mitä, miksi, miten?

Konversio-optimointi on Suomessa vielä varsin alihyödynnetty keino liiketoiminnan kehittämisessä. Konversio-optimointi voi olla todella merkittävä vipuvarsi verkkopalvelun ROI:n kasvattamisessa. Tuottojen lisäksi sen avulla voidaan saada aikaiseksi kustannussäästöjä sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Kaiken lähtökohtana ovat tavoitteet Me tuloslaiset kysymme asiakkailtamme usein itsestään selvältä tuntuvan kysymyksen: miksi yrityksellänne on nettisivut? Tai mitä liiketoiminnallenne tapahtuisi, jos nettisivut kaatuisivat […]

Verkkopalvelun kehittäminen

14.1.2015

Sähköpostimarkkinointi: 7+1 sääntöä parempiin tuloksiin vuonna 2015

1. Motivoi yrityksesi markkinointiväki: Kerro kaikille, miksi sähköposti toimii Yleinen väärinkäsitys sekä yritysjohdon että digimarkkinoijien taholta on, että sähköpostimarkkinointi olisi eilisen juttuja. Social media rules ja email is dead. Mikään ei ole kauempana totuudesta. Sähköposti tuo erinomaista tuottoa. Lisäksi asiakkaat arvostavat sitä enemmän kuin muita viestintäkanavia. 2. Pidä listastasi huolta: Voit olla vain niin hyvä […]

Inbound