Tommi Karvinen 23.1.2024

Google-päivitykset  – Mitä ne ovat ja mitä tapahtui vuonna 2023?

Teknologiat, ostokäyttäytyminen ja asiakastarpeet ovat jatkuvassa muutoksessa. Näihin muutoksiin Google reagoi myös nopeasti omilla päivityksillään, joilla pyritään saamaan hakutulokset palauttamaan mahdollisimman osuvia sisältöjä. Googlen päivitykset viittaavat muutoksiin, jotka vaikuttavat hakukoneen ranking-systeemiin.

Alkuaikoina Google teki vain muutamia päivityksiä algoritmeihinsa. Nykyään Google tekee tuhansia muutoksia vuosittain, joista useimmat saattavat jäädä hyvinkin huomaamattomiksi tavallisille käyttäjille. Päivitykset nykypäivänä voivat olla joko merkittäviä tai hyvin pieniä listaamattomia muutoksia. Merkittävät päivitykset, joita kutsutaan myös ydinpäivityksiksi, tapahtuvat silloin, kun Google muuttaa algoritmin rakennetta ja toiminnallisuuksia. Nämä päivitykset voivat vaikuttaa merkittävästi Googlen hakutuloksiin (SERP).

”Google haluaa tarjota jatkuvasti parhaita mahdollisia hakutuloksia käyttäjilleen sen muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä.”

Päivitysten keskeisenä tavoitteena on aina parantaa hakutulosten relevanssia ja laatua. Google keskittyy näissä päivityksissä yhteen tai useampaan ominaisuuteen, pyrkien vastaamaan teknologisten muutosten, ostokäyttäytymisen ja asiakastarpeiden dynaamisuuteen. Tämä jatkuva kehitys kertoo sen, että Google haluaa tarjota jatkuvasti parhaita mahdollisia hakutuloksia käyttäjilleen sen muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä. Googlen päivitykset ovatkin tärkeitä tapahtumia hakukoneoptimoijille ja verkkosivustojen kehittäjille. Kun verkkosivuston orgaaninen hakukonenäkyvyys äkillisesti laskee, Googlen päivitykset voivat usein olla vastaus ja syy siihen.

Googlen ilmoittamat päivitykset 2023

Vuosi 2023 (kuten vuosi 2022) oli Googlen algoritmipäivityksien osalta niin sanotusti härkävuosi – päivityksiä tehtiin useita ja osa niistä oli merkittäviä. Tietyt päivitykset eivät olleet maailmanlaajuisia vaan ne vaikuttivat vain tietyissä kohdemaissa. Kevät painottui sisällöllisiin muutoksiin ja etenkin arvostelutyyppisiin sisältöihin. Syksyllä sama teema jatkui ja piti sisällään useita ydinpäivityksiä (Core Updates). Verrattuna vuoteen 2022, vuonna 2023 Google teki enemmän ydinpäivityksiä, joita oli jopa 4 vuoden aikana. Vuonna 2022 ydinpäivityksiä oli vain 2. Alla listattuna kaikki Googlen ilmoittamat päivitykset:

  • Helmikuu 2023 – Product Reviews (Tietyt maat)
  • Maaliskuu 2023 – Broad Core Update (Sisällön laadukkuus)
  • Huhtikuu 2023 – Reviews Update (Arvostelut – Tuotteet ja palvelut)
  • Elokuu 2023 – Broad Core Update (Käyttökokemus)
  • Syyskuu 2023 – Helpful Content (Sisältöjen ja sivustojen osuvuus eri teemoihin)
  • Lokakuu 2023 – Spam Update (Keinotekoinen sisältö, Tietyt maat)
  • Lokakuu 2023 – Broad Core Update (Helpful content päivityksen jatkoa – tavoite parantaa hyödyllisten ja laadukkaiden sisältöjen näkyvyyttä)
  • Marraskuu 2023 – Broad Core Update (Googlen järjestelmien päivitystä)
  • Marraskuu 2023 – Reviews Update (Arvostelut – Tuotteet ja palvelut)

Googlen ydinpäivitykset keskittyivät vuonna 2023 hakutuloksien laadun parantamiseen – niin kuin toki aina. Pääteemoina näissä nousivat selkeästi sisällön laadukkuus ja asiantuntevuus sekä sivuston käyttökokemus. Näiden lisäksi Google tekee aktiivisesti päivityksiä algoritmeihinsa, joista se ei ilmoita lainkaan eikä tavallinen käyttäjä niitä edes havaitse.

Kaikki Googlen ilmoittamat päivitykset vuodelta 2023 löydät täältä listattuna.

Laadukkaiden sisältöjen tarjoaminen hakutuloksissa on Googlen tärkeimpiä missioita

Seuraavaksi esittelen muutamia havaintoja vuodelta 2023, joita voidaan yhdistää Googlen tekemiin päivityksiin. Useita päivityksiä tehtiin Googlen toimesta edellisen vuoden aikana ja erilaisia huomioita voidaan tehdä useita vuoden ajalta. Kuitenkin huomioarvollisesti isoimmat havainnot hakukoneliikenteessä nähtiin selkeästi syksyllä, jolloin useat verkkosivustot menettivät olemassa olevaa hakukonenäkyvyyttä. Käytännössä syksyn ’Helpful Content’ -päivityksen jälkeen alamäki oli monilla sivustoilla tosiasia ja tietyn tyyppiset sisällöt alkoivat kärsimään hakukonenäkyvyyden heikentymisestä.

Yksi isoin kärsijä syksyn päivityksien suhteen olivat tietyntyyppiset matkailuun liittyvät verkkosivustot ja sisällöt. Syksyn päivityksien aikana, Googlen syyniin osuivat sellaiset sivustot, jotka olivat aikaisemmin sisällöillään vastanneet maantieteellisiin ja informatiivisiin hakuihin. Yksi tämmöinen tapaus oli esimerkiksi Rantapallon verkkosivusto, joka menetti sijoituksiaan geneerisillä maantieteellisillä hauilla, kuten maat, kohteet, valuutat jne. Alla olevassa kuvaajassa on kuvattu syksyn hakukoneliikenteen lasku, mikä alkoi syyskuusta lähtien.

Selkeitä voittajia, varsinkin syksyn päivityksien aikana, oli sivustot, jotka olivat auktoriteetiltään vahvoja. Esimerkiksi geneerisissä maantieteellisissä hauissa Google piti tämän tyyppisten sivustojen sisältöjä arvossaan. Näiden hakukonenäkyvyys selkeästi kasvoi ja he voittivat syksyn päivityksissä. Yksi esimerkki on Globaliksen -sivusto, joka on Suomen YK-liiton ylläpitämä tietokantasivusto. Syksystä lähtien Globaliksen hakukonenäkyvyys on ollut kasvussa syksyn päivitysrumban aikana, mikä nähdään alla olevasta kuvaajasta.

Vuoden 2023 päivityksien isoimpia teemoja oli selkeästi asiantuntevan ja laadukkaan sisällön varmistaminen omalla sivustolla. Tämä näkyi vahvasti esimerkiksi erityyppisillä arvostelusivustoilla, joissa oma todellinen kokemus tuotteesta tulee jatkossa todistaa yhä varmemmin. Tätä voidaan tehostaa esimerkiksi omilla oikeilla kuvilla, jotka ovat otettu tuotteesta. Huomasimme oman asiakkaamme verkkosivustolla näkyvyyden kasvavan sen tyyppisillä sisällöillä vuoden 2023 aikana, joihin oli lisätty selkeästi omia todelliseen kokemukseen perustuvia kuvia ja sisältöjä. Taas kilpailijat, jotka käyttivät ulkoisilta sivustoilta kopioituja kuvia arvosteluissaan eivät enää pärjänneet hakutuloksissa niin hyvin. Alla olevassa kuvassa on esitetty esimerkki omien kuvien vs. ulkoiselta sivustolta otettujen kuvien käytöstä.

Se ainakin voidaan todeta, että vuoden 2023 päivitykset vaikuttivat selkeästi ainakin informatiivisiin sisältöihin, joiden tulisi tarjota aitoa hyötyä käyttäjilleen. Verkkokauppojen tuotesivuihin nämä päivitykset eivät vaikuttaneet kuvien suhteen, joissa käytetään useasti sivuston ulkopuolisia kuvia.

Mitä tehdä päivityksen jälkeen ja miltä vuosi 2024 näyttää?

Alkuun on hyvä huomioida, että heti ei ole syytä vaipua paniikkiin tai synkkyyteen Googlen algoritmipäivityksien suhteen. Useassa tapauksessa nämä voivat olla vain hyviä herätyksiä tekemään parempaa hakukoneoptimointia verkkosivustolle. Analysoimalla ja ymmärtämällä ongelmat tarkasti päivityksen jälkeen pääset hyvin pitkälle siinä, mitä verkkosivustollesi tulee tehdä hakukonenäkyvyyden parantamiseksi. 

”Miten tekoälyn tuomat mahdollisuudet ja sisältövaatimukset kehittyvät tulevaisuudessa ja miten Google tulee nämä ottamaan huomioon?”

Ennen aloittamista on fiksu käydä läpi, mihin sivutyyppeihin hakukonenäkyvyyden heikentyminen on osunut. Onko ongelma loppupeleissä edes vakava? Onko hakukonenäkyvyyden heikentymisellä iso vaikutus yrityksesi liikevaihtoon? Tärkeintä on ymmärtää, mihin liikenteen lasku on kohdistunut ja mikä sen on aiheuttanut. Hakuintentiot voivat olla muuttuneet päivityksien ansiosta, mutta se ei automaattisesti tarkoita sitä, että jokin sisältö olisi huono. Käy läpi olemassa olevaa dataa ja mieti sisältöstrategiaasi – mitkä ovat omat vahvuudet ja keskitytäänkö niihin riittävästi vs. rönsyily. Google tarjoaa paljon sisältöä ja ohjeistuksia liittyen vuoden 2023 päivityksiin, joista on hyvä lähteä liikkeelle. Esimerkiksi ’Helpful Content’ -aiheeseen löytyy loistavat dokumentaatiot Googlen toimesta.

Mitä voimme odottaa vuodelta 2024? Googlen keskittyminen laatuun, hyödylliseen sisältöön ja käyttäjäkokemukseen todennäköisesti jatkuu myös tänä vuonna. Mielenkiintoista on nähdä, miten tekoälyn tuomat mahdollisuudet ja sisältövaatimukset kehittyvät tulevaisuudessa ja miten Google tulee nämä ottamaan huomioon. Hyvin todennäköistä on, että nämä tulevat näkymään vuoden 2024 Google-päivityksissä. Se mikä on varmaa vuonna 2024, että hakukonelöydettävyyden varmistamiksi sinun on asetettava E-E-A-T etusijalle sisällöntuotannossa ja varmistaa se, että luot aitoja suhteita yleisöösi sisällöillä.

Miltä teillä näytti vuosi 2023 hakukoneliikenteen kehityksen suhteen? Tarvitsetko apua datajohdettuun sisällöntuotantoon ja sisältöstrategioiden luomiseen? Ole rohkeasti yhteydessä niin me autamme!

Tommi Karvinen

Head of Search Marketing

Tommi on hakukone- ja konversio-optimoinnin järkkymätön mestari. Tommi löytää tilanteessa kuin tilanteessa keinot orgaanisen liikenteen kasvattamiseen ja osaa kertoa tekemisistään selkokielellä.

Laita verkkoliiketoimintasi kasvuun

Varaa nyt tehokas lietsontasessio